roodborst


 De roodborst  , voor velen het lievelingetje onder de vogels.  Iedereen kent hem en de meesten van ons vinden het een dotje, het is  een symbool van hoop en daarom vaak op kerstkaarten te vinden. De rode borst doet in onze ogen aandoenlijk aan en volgens legenden afkomstig door een druppel bloed veroorzaakt door de doornenkroon van Jezus toen hij aan het kruis stierf . In de praktijk is de roodborst juist een heel agressief vogeltje dat zelfs zijn jongen zou doden als deze een rode borst zouden hebben vandaar dat deze pas heel laat een rode borst ontwikkelen. 
De rode borst wekt agressie op en alles met een rode borst wordt verdreven uit het territorium. De vrouwtjes en mannetjes verschillen nauwelijks van elkaar en tijdens broedtijd dulden ze elkaar eigenlijk alleen maar . 
Je zult daarom maar zelden twee roodborsten tegelijk aantreffen.
De roodborst behoort tot de familie van de vliegenvangers.   Het is een brutaal vogeltje dat niet echt schuw is en  dat zich vrijwel overal kan handhaven, alleen waar het echt koud en onbeschut is komt hij niet voor je kunt denken aan  toendra’s en andere boomloze gebieden maar verder komt de roodborst in heel Europa voor.
In de winter komen we dit vogeltje meer tegen omdat er vanuit het Noorden grote getallen ons land bezoeken, en deze moeten dan de territoria in de tuinen gaan bezetten omdat de gebieden in de bossen al bezet zijn door onze eigen roodborstjes.
De roodborst begint meestal ’s morgens als het nog donker is te zingen 
Nog een leuk weetje is dat je bij de roodborsten zowel het mannetje als het vrouwtje kan horen zingen en dan vooral in de herfst. 
21 thoughts on “roodborst

  1. Ja die Rotkehlchen sind wunderschöne Geschöpfe und so zutraulich,als ich den Garten umgrub hüpfte das Rotkehlchen vor meinen Spaten und pickte sich die Würmchen raus,das war so schön das werde ich nie vergessen,es war ganz nah bei mir,es war unbegreiflich schön,wünsche die noch einen schönen Tag und hoffe noch viele Fotos zu sehen,komme wieder n deinem Bog viele liebe Grüsse Klaus

  2. mogge Mazza
    ja ook ik heb die heren live mee gemaakt verschillende malen en vond ze eigenlijk betr dan BZN zeker in de begin jaren
    ja ik denk ff een mooi plaatje van mij dacht past wel bij het geheel
    fijne dag

  3. Hoi Marion,
    Het roodborstje vind ik ontzettend mooi om te zien.
    Leuk om meer over dit vogeltje te weten nu.
    Ze worden er voor mij niet minder mooi om.
    Weet je waar ze ook van smullen, maden.
    Mijn groene afvalkliko had een keer maden en telkens kwam een roodborstje terug.
    Leuk was dat.
    Groetjes.

  4. Ik heb het geluk gehad aardig wat roodborstjes te mogen fotograferen.
    Het is vaak zo bijzonder…veel roodborstjes hebben hele gesprekken met me.
    Ik blijf het bijzonder vinden.

  5. Hé Marion, bij mij hangt ie aan de vetbollen. Nog nooit gezien. Meestal, naja mééstal, altijd zit ie op de grond. Maar nu………….. nog nooit gezien, hij hangt aan de bollen in de lucht……….
    xsjer

  6. Hallo Marion,
    Leuk jouw logje over mijn lievelingsvogeltje.
    Ja, ik weet het, niet het alleraardigste vogeltje, maar enfin…..
    Dat je maar zelden 2 tegelijkertijd ziet, wist ik, maar het is mij een keer overkomen in de tuin op de heg.
    Met gepaste afstand dat wel!

    Groetjes, Liz@.

  7. Het lieflijke roodborstje krijgt na het lezen van jouw weetjes een heel andere identiteit 🙂 een klein opgewonde driftkikkertje. Ik heb de laatste tijd heel veel koolmeesjes in mijn tuin. Ze zitten en pikken graag in mijn al geel bloeiende toverhazelaar. Een film op zich, kijk er graag ietwat dromerig uit mijn raam naar. Roodbostjes zijn er zelden. Als er eentje komt aanvliegen denk ik meteen aan mijn vriendin Wendela, in haar super mooie wilde tuin kwamen er toendertijd regelmatig van die toen nog dotjes aanvliegen. Wendela kon er zulke mooie verhalen bij vertellen

    • klopt inderdaad, jaren een roodborst in de mijn vorige tuin gehad en geen problemen met andere vogels, schetst mijn verbazing inderdaad dat in deze nieuwe “tuin”een binnenplaats eigenlijk er weinig vogels zaten we zetten plantjes neer een voederplaats eindelijk vogeltjes en dan komt er zo’n roodborst die de hele boel saboteert. Het is niet anders, volgens mij komt dat ook zeker omdat er nog veel te weinig schuilplekken zijn. Iedere vogel wordt gespot en verjaagd en dan voel je je natuurlijk zeer dominant. maar zeker weten doe ik het niet kan natuurlijk ook gewoon aan de aard van het beestje liggen

  8. het kan een kleine driftkikker zijn, heb het regelmatig mogen aanschouwen in de hortus tuin, wat kunnen ze kijven zeg , en de een pikt de ander zijn voer korrel voor z´n bekkie weg, het is een kostelijk gezicht… ook wij krijgen zo heel nu en dan een roodborstje in de tuin, fijne avond Marion…doe je Jo de groetjes houdoe en tot gauw

  9. Wat een mooi verhaal over het roodborstje… vind het een schitterende vogel… erg op vallend rondom het huis…. je hebt er een prachtige site van gemaakt… leuk je hier weer te ontmoeten…. dat moet zeker een vervolg krijgen….

    Liefs….

    Agnès

  10. En zo leren we elke dag nog wat bij… Ik had inderdaad het beeld van een schattig lief vogeltje, niet van een agressief driftkikkertje. Op de foto ziet hij er nochtans vrij rustig uit…

  11. ik zag er vorige week nog een
    nu ik had geluk deze was niet agressief en bleef zelfs ff stil zitten vaak zijn er gelijk wel
    mooie vogeltjes zijn het
    fijne avond nog

Wat vind jij ervan?

