sneeuwlandschapje


Na gisteren een prachtige crash gemaakt te hebben, besloot ik vandaag dat ik die lift toch maar met twee handen aannam. Mijn ego is gekwetst een paar flinke blauwe plekken en behoorlijk wat spierpijn die me een beetje hindert. Gevolg van de lift is dat ik na mijn werk wel even naar huis moet lopen.  Een wandelingetje van Maasbracht naar Echt.  Met een wit sneeuwlandschap en hier en daar een leuk onderwerp.  Bij een groepje kolganzen die normaal overduidelijk herkenbaar zijn aan hun witte stuit en de witte neusbrug moet ik toch even iets beter kijken om ze te herkennen. De afstand en het tegenlicht van een heerlijk verwarmend zonnetje werken daar ook in tegen.  Kolganzen kun je beter niet opjagen, hoe mooi het ook is om zo’n hele groep ganzen de lucht in te zien gaan.  De ganzen verbruiken bij zo’n paniekvlucht zoveel energie dat ze weer drie uur grazen nodig hebben om dit bij te werken en dan te bedenken dat ze ’s avonds altijd terug moeten vliegen naar hun slaapplek. Dus alleen al voor die vlucht en de vlucht ’s morgens naar de grasvelden hebben ze 6 uur grazen nodig. Iets om over na te denken dus.

18 thoughts on “sneeuwlandschapje

  1. Wat voor luguber plekje ken jij dan?

    En over de ganzen…Het is niet mijn opvatting dat er teveel ganzen zijn in Nederland, maar boeren wel… die hebben er allemaal erg veel last van… ze willen ze allemaal het liefst afschieten…. er staan 2 filmpjes in dit log… met alle voor-en tegens van een eventueel “ganzenbeleid”… dat heb ik laten zien en was benieuwd naar de reacties… ik ben zelf tegen afschieten…bij overlast zijn er vast nog wel andere oplossingen te vinden….Agnès

  2. Mazza,

    Ik wist niet dat ganzen zoveel moeten grazen om weer een beetje boven jan te komen… heel toevallig-of misschien ook niet.. heb ik nu ook al een paar blogjes aan ganzen gewijd. Ik vind het indrukwekkende beesten om te zien. Ben er eigenlijk een beetje bang voor.. Ze kunnen soms zo agressief op je afkomen… wel eten ze de hele boel kaal. ze zijn bij boeren dan ook niet zo geliefd…maar ze zullen toch moeten overwinteren.. en ja.. er wordt dan ook flink gegeten… Het winterse landschap valt hier wel mee… we hebben maar een heel klein beetje gehad. Vandaag is het prachtig zonnig weer.

  3. Mooie sneeuwlandschappen, dat wel. Persoonlijk heb ik echter voorkeur voor een “schone” winter. Ik ben te vaak onderweg. `t Valt denkelijk wel mee hoor met die vluchtende ganzen. Als ze zoveel energie zouden verbruiken dan konden ze nooit vanuit Siberië hier naar toe vliegen zonder van de graad te vallen.

    • ik snap je, maar het opstijgen zeker in paniek schijnt heel veel energie te kosten, uiteindelijk in de lucht is het natuurlijk een heel ander verhaal. Ze hebben allerlei technieken om dit zo efficiënt mogelijk te doen.

  4. Hier is bijna geen sneeuw gevallen Marion, maar als ik naar buiten ga, hangen de ijspegels in mijn snor hoor! Dit zijn eigenlijk zo’n beetje de eerste sneeuw foto’s van dit jaar, zouden die ganzen geen koude pootjes krijgen? Doe je voortaan wel een beetje voorzichtig met je brommertje???

  5. Oei, hopelijk ben je er niet te slecht van af gekomen van je crash! En over de kolganzen; da’s wel vele uren grazen inderdaad!

  6. Mooie foto’s van de ganzen in het nu echte winterlandschap Marion, hier ligt geen sneeuw maar het is wel verhipte koud! 6 Uur eten voor een vlucht heen en terug is toch wel heel wat voor die arme ganzen, af en toe even rust en dan maar weer eten 😉 Sterkte met je blauwe plekken en de spierpijn al zal die nu wel aardig zijn bekomen.

  7. Het is nu ook erg verraderlijk op de scooter (heb je toch? ) als ik de mooie plaatjes bekijk.
    Hier geen sneeuw maar wel erg koud. Hoop niet dat er veel schade is. Blauwe plekken verdwijnen wel weer. Groetjes Anna

  8. Je crash heeft in iedergeval naast blauwe plekken gelukkig ook mooie plaatjes opgeleverd. Blauwe plekken, wit landschap en een rode neus van de kou. Hoeveel Hollandser wil je het hebben? Mooie foto’s trouwens hoor. Ziet er koud uit, maar wel heel mooi.

  9. Hier zag het vanmorgen ook wit…….eventjes een paar foto’s gemaakt in de tuin..
    Geen wandeling moet andere dingen dringend doen..We zien morgen wel.Mooi landschap en wat een massa ganzen

Wat vind jij ervan?

