koolmees


Net als vorig jaar hebben de koolmeesjes alweer in ons huisje gebroed. ik moet zeggen wel een beetje vroeger dan vorig jaar. Nou ja ze hadden wel geluk, een zeer warm en vroeg voorjaar  en het nestje was al klaar. In het najaar/ winter de kast nog gecontroleerd , geen luizen en dode vogeltjes dus waarom zou ik hun werk teniet doen. En jawel al twee maanden lang is het een aan en af gevlieg van koolmeesjes of ik nu op de bank zit of niet de meesjes trekken zich er niets van aan of ieder geval weinig, een beetje voorzichtiger misschien. Dacht ik eerst nog dat ze het nestje aan het bijwerken waren maar nee hoor het is toch een gesleep met rupsen. die zijn ook al zo vroeg dit jaar gelukkig voor de meesjes. Nu kunnen ze op de voederplank altijd nog meelwormpjes vinden maar ik merk dat ze deze toch alleen nemen als het koud is buiten, het vet wordt ook nog steeds gretig verorberd. Ik merk ik wel dat ze het vet tussen het voeren door zelf eten om na de picknick meteen door te kunnen op zoek naar rupsen.
Gisteren was ik nog even bang dat een van de ouders het loodje had gelegd want lange tijd ik zag alleen de man, een bredere en grotere stropdas is waarschijnlijk een man. de tijd tussen het aan vliegen was ook langer , oei oei. dacht ik al die krijg het zwaar, maar na enkele uren komt er toch nog ineens een mees uit de blok gevlogen.

Waarschijnlijk heeft het vrouwtje de hele middag op het nest gezeten om de jongen warm te houden. Het was dan ook een gure dag, of misschien had ze wel een baaldag zouden vogels ook zoiets hebben?  Vandaag waren de kleine blaagjes groot genoeg om ze te eindelijke te horen piepen. Ben benieuwd hoe lang het nog duurt. erg lang kan het niet meer duren totdat de eerste uitvliegt. we zullen de hond nu even iets beter in de gaten en kort moeten houden want zo’n klein jong wezentje is een lekker hapje voor dat graag jagend mormel. De geroutineerde volwassen dieren krijgt hij echt niet te pakken, zeer tot zijn frustratie, maar zo’n jong beestje is hier nog niet op bedacht.
En dat familiedrama wil ik niet op mijn geweten hebben.

IMG_0009

IMG_0003IMG_0004

5 thoughts on “koolmees

    • at zou wel eens heel goed kunnen, ik kan me er ook druk over maken als men bomen weghaalt, het heeft zo’n impact , zetten ze er een miezerig boompje voor terug of het eindigt in beton. triest

Wat vind jij ervan?

